niedziela, 8 kwietnia 2012

Mazurek kajmakowo - orzechowy z dżemem z czarnej porzeczki

Przepisów na mazurek jest tak duża ilość, że nie mogłam się zdecydować, który wypróbować. Bardzo chciałam, aby mój mazurek nie był typowym mazurkiem przesłodzonym, lecz aby miał w sobie zarówno bakalie, jak i kajmak oraz kwaskowy dżem. Zdecydowałam więc, że wykorzystam różne znalezione przepisy i połączę je w jeden. Udało się :)



Składniki:
Na spody:
  • 200 g masła
  • 170 g cukru pudru
  • 5 jajek
  • 1/2 łyżeczki aromatu waniliowego
  • 200 g zmielonych orzechów (u mnie 100 g włoskich i 100 g ziemnych)
  • 250 g mąki
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1/4 szklanki mleka
Do przełożenia:
  • 400 g masy kajmakowej (moja o smaku krówkowo - orzechowym) 
  • dżem z czarnej porzeczki
Polewa:
  • 120 g masła
  • 3/4 szklanki cukru
  • 1 łyżka kakao
  • 50 g czekolady gorzkiej

Składniki powinny mieć temperaturę pokojową.

Mąkę przesiać do miski i wymieszać z proszkiem oraz orzechami. Masło utrzeć z cukrem pudrem a następnie dodawać po jednym jajku i miksować aż składniki się połączą w gładką masę. Dodać aromat, wsypać połowę mąki z orzechami, wlać mleko, zmiksować. Na koniec dodać resztę mąki i wszystko dokładnie wymieszać.

Ciasto przełożyć do dwóch blaszek o wymiarach 25x30 cm, wyłożonych papierem do pieczenia. Rozprowadzić i wyrównać. Obie blaszki można upiec jednocześnie, lub każdą pojedynczo (ja piekłam pojedynczo, gdyż nie mam dwóch jednakowych blaszek). Piec w temperaturze 160 stopni przez 40 minut (ale trzeba do ciasta zaglądać bo moje upiekło się szybciej).

Kajmak przełożyć do garnuszka i lekko podgrzać aby się rozpuścił i lepiej się rozsmarowywał. 
Gdy placki przestygną posmarować jeden z nich dżemem z czarnej porzeczki, na to wyłożyć masę kajmakową. Nakryć drugim placem i lekko docisnąć.

Składniki na polewę umieścić w garnuszku i podgrzewać, ciągle mieszając, aż składniki się roztopią i powstanie gładka masa. Gotową polewą polać wierzch mazurka i dowolnie go udekorować (u mnie to migdały, rodzynki i skórka pomarańczowa).

Smacznego :) 





Inspiracji zaczerpnęłam ze stron: "Mała cukierenka" oraz "Kulinarne Spotkania".

2 komentarze:

  1. piękny :)

    Wesołych Świąt i mokrego Dyngusa! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :) Również życzę wesołych i spokojnych Świąt. Pozdrawiam!

      Usuń