piątek, 7 października 2011

Biała masa cukrowa (Lukier plastyczny)

Lukier plastyczny powstaje z cukru pudru, glukozy i żelatyny. Używa się go do ozdabiania tortów. Za jego pomocą można stworzyć torty w stylu angielskim, np. takie jak tutaj. Masa jest bardzo wdzięcznym tworzywem, po jej wyrobieniu w konsystencji przypomina plastelinę więc można z niej lepić równego rodzaju ozdoby jak kwiatki, motylki itp. 
Świeżo przygotowana masa jest koloru białego, więc swobodnie można ją również barwić. Najlepiej nadają się do tego barwniki spożywcze (ja polecam te w żelu). 


Z podanego poniżej przepisu, masy wystarcza na pokrycie dużego tortu o średnicy 30cm i jeszcze pozostaje na ozdoby.
Korzystałam z tego przepisu.


Składniki:
  • 800g cukru pudru
  • 100g glukozy (w proszku lub w płynie; ja daję w proszku)
  • 4 łyżeczki żelatyny
  • 70ml wody
  • ewentualnie aromat migdałowy, waniliowy, cytrynowy lub pomarańczowy

Żelatynę namoczyć w zimnej wodzie. Gdy napęcznieje podgrzać ją razem z glukozą, ciągle mieszając, aż się rozpuści i powstanie jednolita konsystencja. Należy uważać, aby płyn się nie zagotował. Jeśli się zagotuje, wyrzucić i zacząć od początku. (Ja rozpuszczałam glukozę trzymając garnuszek nad palnikiem)

Gdy płyn przestygnie (ale nie całkowicie) dodawać po trochu cukru pudru, ciągle mieszając. (Może nie będzie konieczne dodanie całego cukru. Trzeba wyczuć moment, kiedy masa będzie odpowiednia). Można dodać parę kropelek aromatu, według uznania. Masę wyrabiać, aż będzie miała konsystencję plasteliny. (Masa na początku zagniatania strasznie się klei. To normalne, należy dalej zagniatać. Można pomóc sobie posypując ręce cukrem pudrem i zagniatając opuszkami palców).

Masę rozwałkować na blacie posmarowanym delikatnie olejem lub posypanym delikatnie mąką ziemniaczaną lub cukrem pudrem. Jeśli masą chcemy obłożyć ciasto, należy rozwałkować ją na dużej powierzchni, dużo większej niż ciasto, aby masy na pewno starczyło na jego obłożenie.

 
Rozwałkowaną masę należy przełożyć na ciasto, posmarowane masą na bazie masła. (Masa na bazie masła umożliwi przyklejenie się masy cukrowej do ciasta. Zanim ciasto zostanie pokryte masą cukrową, powinno być schłodzone w lodówce, aby było bardziej stabilne. Przed obłożeniem ciasta masą cukrową, wyciągnąć ciasto wcześniej z lodówki, aby masa maślana była lekko miękka, wtedy masa cukrowa dobrze przyklei się do niej). Masę najlepiej przenieść na wałku lub przedramieniu, aby nie zrobić niechcący dziur.
Jak przenosić masę możecie obejrzeć tutaj. 


Masę dopasować do ciasta. (Najpierw należy wygładzić wierzch, a potem boki ciasta). Nadmiar odkroić. Z resztek można zrobić ozdoby. Ozdoby na tort można przykleić za pomocą lukru zrobionego z wody wymieszanej z cukrem pudrem, białka, masy, bądź też specjalnego kleju przeznaczonego do tego celu. (Ja używam lukru).  
Masa po pewnym czasie zmienia swoją konsystencję. Staje się twarda i jest bardzo sztywna. Ciasto (tort) obłożone taką masą wydaje się być bardzo stabilne. Pomimo tego, że masa stwardnieje, ciasto bardzo dobrze się kroi.  

Jeśli pracujemy tylko z częścią masy, pozostała cześć powinna być szczelnie zamknięta, aby nie obeschła. Inne filmy na temat masy plastycznej: polecam ten. Na tym filmie pani robi tort ślubny kilkupiętrowy (wyższa szkoła jazdy ;) ). Tutaj jak zrobić różę.

6 komentarzy:

  1. Z nieba mi spadłaś z tym przepisem, dziś robiłam ciasteczka (jutro je opublikuję) i motałam się z jakimiś pisakami lukrowymi. Jakoś dałam radę, chociaż namęczyłam się niesamowicie. Następnym razem skorzystam z Twojego przepisu i efekt będzie z pewnością o wiele lepszy :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepis zgapiony ze strony http://www.domowe-wypieki.pl/przepisy-dekoracje-z-masy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimie jak byś był bardziej spostrzegawczy to byś zauważył, że podałam źródło przepisu

      Usuń
  3. już raz robiłam samodzielnie masę cukrową, widzę że masz ciut inne proporcję:) muszę ozdobić tort dla synka i tak się właśnie waham czy kupić gotową masę czy robić samemu ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Strasznie późno odpisuję - przepraszam :( Ja wolę taką masę zrobić sama gdyż wychodzi taniej niż gotowa, choć jest więcej roboty. Wszystko kwestia tego ile można poświęcić pieniążków i czasu.

      Usuń
  4. Właśnie do tego się przymierzam :) także instrukcje i proporcje bardzo przydatne, muszę tylko poszukać informacji jak to zrobić z glukozą w płynie :)

    OdpowiedzUsuń